نصائح هامه للعنايه بالشعر






  • غسيل الشعر مثل تنظيف البشره فيجب الحفاظ على نظافه شعرك باستخدام المنتجات المناسبه لنوع شعرك غسيل الشعر يساعد فى التخلص من الافرازات الدهنيه والزيوت التى يفرزها الشعر كما يخلص من الاوساخ والاتربه على الشعر.
  • هناك انواع متعدده من الشامبوهات وكل منها ينقسم على حسب نوع الشعر (دهنى,جاف,عادي) فهناك شامبوهات عاديه للنظافه اليوميه وهناك شامبوهات لعلاج القشره وشامبوهات لتساقط الشعر.
  • conditioner هو ماده تحوط الشعر بحاجه شبيه بال sebum الى هو الماده الدهنيه الى تتطلع من الشعر عشان تلمعه وترطبه ولكن لا يعطي المظهر الدهنى وتنقسم ال conditioner اما instant الى هو الترطيب المؤقت ويكون لفتره قصيره اما يكون فتره اطول لمده ايام وتكون ال conditioners اما على هيئه بلسم سائل او كريم او ماسكات hair masks او حمام زيت او سيروم او بديل الزيت كما انه من الممكن ان تكون من النوع الذى يغسل بعد فتره محدده او من النوع التى يترك على الشعر.

  • فوائد ال conditoners:  يمليء الحفر والفراغات فى الشعره ويعيدها الى طبيعتها،يقلل من الشحنات الكهربائيه الساكنه الموجوده على الشعر، يزيد لمعان الشعر،يسهل من عمليه تسريح الشعر.
  • الفرق فى الاستخدام بين حمام الزيت والماسكmask  فى حاله حمام الزيت يتم وضع كميه مناسبه على الشعر كله واجيب فوطه او قماشه مبلولهبالماء الدافيء واعصرها كوي والفها حول الشعر لمده نصف ساعه تقريبا &اما فى حاله ال mask فيجب الالتزام بالوقت المحدد لكل نوع من انواع الماسكات ففى بعض الانواع يترك على الشعر لمده دقيقه او 3 او 5 دقايق على حسب النوع ثم يغسل جيدا بعد الفتره المحدده.


  • لتسريح الشعر للبنات يجب  غسل كويس جدا وتنشيفه ولكي ينشف الشعر عند البنات من نفسه يستغرق حوالى 48 ساعه ليجف تماما لذلك يجب استخدتم اسشوار مناسب لتجفيف الشعر ومن علامات الاسشوار الجيد ان يكون له قوه دفع هواء مناسبه وليس درجه حراره عاليه لان دفع الهواء هو الذى يقوم بتجفيف الهواء (قوه دفع الهواء 120 كيلو /الساعه) كما يجب ان يكون الاسشوار ذو فتحه كبيره مناسبه لتغطى الشعر كله.

  • اول خطوه بعد غسل الشعر عشان اسرحه احط سيروم عشان يحمى من حراره الاسشوار ثم فى التسريح نبداء من تحت الاول وبعدين من النص وبعدين من فوق .
  • يفضل استخدام فرشاه للشعر مدوره وهناك نوعان من الفرشاه المدوره اما ان  تكون فرشاه مدوره مع مخروم او ثقوب فى طرف الفرشاه وهى تستخدم فى حالات الشعر الضعيف او الخفيف والناعم&او تكون فرشاه مدوره ذات طرف املس وهى مناسبه للشعر الخشن(الاكرت)% وهناك نوع جديد من فرش الشعر يحتوى على ايونات فى نهايته لكي  يعمل ترطيب للشعر اثناء التسريح.
  • المشط اما اسنان واسعه يناسب الشعر الجاف لتسليك الشعر قبل التسريح او يكون مشط له اسنان ضيقه ويستخدم للشعر الناعم.
  • منتجات الشعر المختلفه للحصول على تسريحه معينه تختلف فى وقت استخدامها فهناك بخاخ الشعر hair spray ويتم بخه على الشعر بعد عمل التسريحه يعنى اخر لمسه فى التسريحه خالص & وهناك رغوه الشعر hair mousse توضع على الشعر وبعدها اسرح التسريحه المطلوبه* وهناك جل الشعر hair gel ويوضع قبل التسريح ثم يصفف الشعر باطراف الاصابع & وهناك كريم الشعر hair cream يوضع قبل التسريح يعطى لمعان للشعر ويسهل من التسريح &بديل الزيت oil replacement له قوه تزييت الزيت وايضا درجه ثبات الجل وقوام الكريم & وهناك ايضا الشمع hair wax يناسب الشعر الجاف جدا جدا عامل زى السمنه ولما تضعه على الشعر وتسرحه تقدر تغير التسريحه فى اى وقت بكل سهوله من غير ما تحتاج انك تضع كميه اخري منه ولكن مشكلته انه بيلم الاتربه والغبار عل الشعر.


 
العودة إلى أعلى الصفحة Copyright © 2010 | Platinum Theme Converted into Blogger Template by HackTutors | Hoopoe